Mi van, ha nem sportol a gyerek?

Kecskés István

Mindegy az, csak mozogjon – mondják a gyerekekkel kapcsolatban a „bölcsek”. Valóban kell-e sporotlnia egy gyereknek?

Alapvetés, hogy egy gyerek, amúgy is mindig mozog, fut, játszik. Ettől fejlődik egészségesen a testte és a szelleme is. Ráadásul a rendszeres és intenzív mozgásnak köszönhetően könnyebben kezeli a mindennapi stresszhatásokat, egyszerűbben illeszkedik be az új közösségekbe és az önbizalma is nagyobb lesz. 

A modern orvostudomány megállíptotta, hogy a krónikus betegségek – amelyek vezető szerepet játszanak a halálozásban – rendszeres testmozgással, aktív életmóddan megelőzhetőek. Ugyancsak statisztikai adatok támasztják alá, hogy a rendszeres testmozgást végző gyermekek és serdülők között kevesebb anyagcsere betegség (elhízás, cukorbetegség, zsíranyagcsere zavar) fordul elő, emellett az is tény, hogy aki már fiatal korában hozzászokik a rendszeres mozgáshoz, az felnőtt korában sem lustul el. 

A kérdés persze az, hogy vajon mennyien sportolnak rendszeresen? Az adatok döbbenetesek: a világ lakosságának mindössze 20-30 százaléka mozog,

s ahogy idősödik az ember egyre kevesebbet sportol. 

A fiatalok körében a mozgásszegény életmódnak több oka is lehet. Az egyik a tanulásra fordított folyamatosan növekvő idő, emellett bejöttek ugye a különböző technikai eszközök, amelyek segítségével a szobából is tartható a kapcsolat a barátokkal, nem kell kimenni focizni az amúgy is egyre alacsonyabb számú grundra. Emellett az is probléma, hogy a sportegyesületekben a tömegsportot nem támogatják, csak a versenysportra nevelnek, így a kevésbé tehetségesek elvesznek. 

Ha a Z-generációs életmódhoz csatlakozik még az egészségtelen táplálkozás is, akkor valóban nagy baj lehet, hiszen ez már korai gyermekkorban kialakuló elhízáshoz, cukorbetegséghez, zsíranyagcsere zavarokhoz, esetleg magasvérnyomás betegséghez vezet.

A gyerekkori mozgás nem csupán az egészség megőrzése miatt, hanem az egészséges fejlődéshez is fontos. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a gyerekek, bár a szervezetül jobban viseli a nagy intenzitású, rövid terhelést, másként működnek, mint a felnőttek. Gyorsabban kezdenek el izzadni és fázni is, ellenben könnyedén feledkeznek meg a folyadékbevitelről is.

Nagy odafigyelés mellett elengedhetetlen, hogy már óvodás korban is kapjanak terhelést a gyerekek, akik hat éves koruk előtt az alapmozgásokat sajátítják el, vagyis futnak, ugranak, rúgnak és dobnak. Ezt követően javasolják a szakemberek a különböző sportágak – minél több – kipróbálását, majd 12 éves kor felett érdemes egyre fókuszálni. 

https://mozogj.blogstar.hu/./pages/mozogj/contents/blog/71243/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?